Samen leren, samen zijn,
samen leren er te zijn.

Lekker!

De zomer staat weer voor de deur. Een lekker lange vakantie met veel vrije tijd. Je hoopt natuurlijk op lekker warm weer en dat betekent vaak: veel ijsjes! Maar de zomer is ook hét seizoen van lekker vers fruit. En laat dat nu prima te combineren zijn!

Het is misschien al bekend dat waterijsjes gezonder zijn dan de chocoladeijsjes. Zo laat het Voedingscentrum zien hoeveel calorieën verschillende ijsjes bevatten: roomijs bevat bijvoorbeeld vier keer zoveel calorieën als een waterijsje en dat is zelfs zónder hoorntje. Maar wist je dat het nog gezonder kan?! En het is ook nog eens heel simpel én lekker.

Je kunt namelijk je eigen waterijsjes maken van vers fruit.

Ook leuk om samen te doen met je kind(eren)! En de oudere kinderen kunnen ook zelf aan de slag met dit recept.

Benodigdheden:

- Aardbeien , Kersen, Ananas, Peer, Kiwi

- Watermeloen of vruchtensap/yoghurt

- Waterijs vormpjes

- Staafmixer/keukenmachine

Stap 1:

Verwijder de kroontjes van de aardbeien/ verwijder de pitten van de kersen/ maak de ananas schoon en snijd deze in kleine stukjes/ haal de schil van de watermeloen en snijd deze in grove stukken/ schil de peer en snijd in stukken/ schil de kiwi en snijd in stukjes

Pureer de watermeloen als je die hebt tot sap tot je ongeveer een glas vol hebt.

Stap 2:

Vul de vormpjes met de stukjes fruit. Je kunt een mix maken, maar ook een fruitsoort per ijsje.

Stap 3:

Giet over de fruitstukjes het watermeloensap, het vruchtensap of de yoghurt.

Stap 4:

Sluit je vormpje af met de onderkant en zet de vormpjes in de vriezer. Laat ze een paar uur invriezen en daarna smullen maar!

Houd je toch meer van romig? Ook een leuke en lekkere tip: maak een bananenroomijs.

Vries per persoon één banaan zonder schil in. Deze bevroren banaan pureer je alleen, of samen met wat cacao/ kaneel/ aardbeien/ bosbessen/ ananas/ meloen/ bevroren fruit in de blender in ongeveer 2 minuten tot een romige massa. Mocht het te dun worden voeg dan nog wat bevroren banaan toe. En klaar!

http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/welk-ijsje-kun-je-het-beste-kiezen.aspx